اینجا چراغی روشن است

یک مدال، ده روایت!

سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵، ۰۵:۰۹ ب.ظ

بدبختانه یا خوشبختانه مسائل مربوط به ما زن ها، جزء مناقشه برانگیزترین موضوعات اجتماعیِ دنیای معاصر است. البته در طول تاریخ، همیشه بوده اند افراد و احزابی که با دستمایه قرار دادن همین مسائل به نان و نوایی رسیده اند. از سرمایه داران آمریکایی گرفته تا نامزدهای نمایندگی مجلس در ایران! اما این موضوع در دوران معاصر پررنگ تر است.

هر آنچه که مربوط به ما زن ها می شود، محل بحث است. از چهره، بدن و پوشش گرفته تا اشتغال، ازدواج، تحصیل و ورزش؛
مورد آخر(ورزش) در چند روز اخیر، تبدیل به میدانی پرتنش برای رقابت اندیشه ها و ایدئولوژی های مختلف شد. از چادر «سکینه خدا بنده لو» تا مدال«کیمیا علیزاده»، هر کدام به نوبه خود جنجالی آفریدند. زنان ورزشکار تحسین شدند، نقد شدند، استهزاء، فحش خوردند! در این آب گل آلود خیلی ها ماهی های درشتی صید کردند و با تحریف و تقطیع صحبت ها، عده ای را ترور شخصیتی کردند!

خلاصه هر کسی از ظن خود شد یارمان!

این موضوع بیانگر قدرت و پتانسیل زنان در دنیای معاصر است. چه بخواهیم چه نخواهیم زنان تبدیل به پاشنه آشیل قدرت ها شده اند و جریان های مختلف هر یک به نحوی سعی در مصادره به مطلوب رویدادهای مربوط به آنها را دارند. در یک چنین وضعیتی، وظیفه ما زن ها این است که قدم هایمان را آگاهانه تر برداریم. واقعیت این است که ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به دانستن، اندیشیدن، آگاهی و خودشناسی داریم.
چرا که باورها، عقاید، تمایلات و حتی سبک زندگی روزمره مان زیر ذره بینی به بزرگی دنیاست! از این رو اغراق نیست اگر بگوییم هر حرکت مان می تواند تاریخ ساز باشد. به همین خاطر باید فرمان ذهن مان را از دست رسانه ها، احزاب و جریان ها بیرون بکشیم و ببینیم واقعا از این دنیا چه می خواهیم؟
اگر می خواهیم فمنیست شویم، اول فمنیسم را خوب بشناسیم. آن هم نه از روی دو خط نوشته در فضای مجازی، یا تتوی بازو و گردنبند فلان هنرپیشه! اگر به دنبال برابری هستیم، بهتر است قبل از پیوستن به کمپین ها و احزاب سیاسی(و قبل از هضم شدن در آنها)مفهوم برابری را در ذهن مان حلاجی کنیم. تاریخ بخوانیم. جامعه شناسی بخوانیم. دین را بشناسیم. البته نه در شبکه های اجتماعی و نه بر مبنای یک کتاب خاص! نه بر مبنای فلان آتئیست، فلان روحانی، فلان خبرگزاری یا فلان فیلسوف! ما موظفیم مفاهیم دینی را از اصل و ریشه اش بگیریم و بشناسیم.

پ.ن: اینها را می نویسم چون خودم هم ترسیده ام! از آینده! از کم کاری هایم. از اینکه شرمنده ی خودم، خالقم و تاریخ بشوم. اینها را می نویسم چون از سنگینی این بار هول بردم داشته... آسمان بار امانت نتوانست کشید، قرعه ی کار به نام من دیوانه زدند...

 

  • .:.چراغ .:.

نظرات  (۷)

سلام
مطلب خیلی خوبی بود.
سپاس از تذکر جدی شما
پاسخ:
سلام
ممنون که خواندید :)
  • ...:: بخاری ::...
  • ب اسم خودمون حق مونو میخورن. نوبره.
    پاسخ:
    دقیقا
    به خاطر همینه که هر اسلام شناسی امام نمیشهD:
    پاسخ:
    :)
  • واقعیت سوسک زده
  • حق
    شاید اگر ما هم جای شما بودیم این حرف هارا میزدیم چه بدانم والا :|
    پاسخ:
    یعنی چون جای ما نیستید این حرف ها رو رد می کنید؟
    این پیام حضرت آقا هم زیباست

    « بسمه تعالی

    به کاروان ورزشی بازگشته از المپیک: قهرمانانی که با مدال‌آوری دل ملت را شاد کردند؛ به پهلوانانی که از حق خود بر اثر ناداوریها محروم شدند؛ به ورزشکارانی که عدم موفقیت آنان از ارزش تلاش و کوشش آنها نمی‌کاهد؛ به بانوان ورزشکاری که نشانه‌ی افتخارآمیز پوشش زن ایرانی را به رخ همگان کشیدند، به بانوی شجاعی که با حجاب کامل در پیشانی کاروان درخشید، و به مربیان و پیش‌کسوتان ورزش کشور، خوشامد میگویم و از همه‌ی شما سپاسگزاری میکنم. قدر شما را میدانیم.

    سیّد علی خامنه‌ای
    ۲/ شهریور ماه/ ۱۳۹۵»


    پاسخ:
    بله ممنون
    پیام ایشان را دیده ام. 

    وقتی نظرات امام خامنه ای در کلیه ی این مسائل وجود داره برای من که زن هستم جای هیچ سوالی نمیمونه:)
    پاسخ:
    البته که ایشان به عنوان یک اسلام شناس برجسته، نظرات روشن، صریح و قابل تحسینی در خصوص مسائل مربوط به زنان دارند.
    اگر نظرات ایشان و چند تن از دیگر بزرگان نبود که بسیاری از آقایان اسلام شناس دستور اکید می دادند به پرده نشینی خانم ها!
    ولی این باعث نمی شود که راه سوال و نقد و نظر بسته شود :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی