اینجا چراغی روشن است

انتشار عکس های بی حجاب نامداری مرا هم تا حدی شگفت زده کرد. اما بعد که بیشتر فکر کردم دیدم شگفتی ام بیشتر به خاطر سلبریتی بودن اوست نه عکس بی حجابش. چرا که در این سال ها بارها و بارها نمونه مشابه را در بین اطرافیانم دیده ام. خیلی ها هستند که پوشش شان در دانشگاه یا محل کار با پوششی که در خیابان و پارک و جنگل دارند زمین تا آسمان فرق دارد. مشکل از نامداری و نامداری هاست یا از سیستم فرهنگی معیوبی که آدم ها را به سمت این دوگانگی ها سوق می دهد؟

 در یک جامعه ی شبه مدرن که آدم ها روزی هزار بار عقاید و باورهای شان را بازنگری می کنند_که این بازاندیشی ها اقتضای مدرنیت است_اما تحت فشار اهرم های سنتی اغلب مجبور به مخفی کردن باورهای جدیدشان می شوند، رخ دادن این دوگانگی ها عجیب نیست.  

قضیه ی نامداری فقط  یک واقعیت اجتماعی را (که خیلی ها نمی خواستند ببینند) برجسته کرد و او به دلیل شهرتش، به جای همه ی دخترها یا بهتر است بگویم آدم هایی که چنین روشی را پی گرفته اند، سنگسار کلامی شد! از طرفی آزاده نامداری یک برند بود. برندِ زنِ محجبه ی مدرن، که صدا و سیما ساخت و بزرگ کرد و چسباند روی پیشانی نظام جمهوری اسلامی. و حالا فقط داغش مانده است بر پیشانی همه مان!

نامداری می گوید روسری از سرش افتاده است. ما هم بنا را بر صحت این ادعا می گذاریم. لزومی هم ندارد در موردش واکاوی کنیم و بیش از این خودمان را در جایگاه قاضی و او را در جایگاه متهم قرار دهیم. اصلا شخص آزاده نامداری را بگذاریم کنار و بچسبیم به اصل قضیه. یعنی به سیستم معیوبی که به جای اینکه آدم ها را به حقیقتی مومن کند، یا دلزده شان می کند و یا کاری با آنها می کند که هویت های دوگانه برای خودشان دست و پا کنند. واقعیت این است که حتی اگر قضیه کشف حجاب نامداری رنگی از حقیقت نداشته باشد، افراد  زیادی با هویت های معجول در این جامعه زیست می کنند.

نظرات  (۵)

  • نرگس مکشوف
  • پروژه‌ی برندسازی را خوب اشاره کردی. حکومت ما هم در دامی افتاده که همیشه منتقد آن بوده. همان راهی را رفته که همیشه نفی و نقد کرده. همانی شده دقیقا که نمی‌خواسته بشود. 
    پاسخ:
    متاسفانه...
    بله درسته امکان داره عوض شده باشند. ولی ظاهرا در جریان همه کارها و حرفها و ادعاهاشون نیستید.
    و کاملا درسته اوضاع جامعه هم تاثیر داره. اما به نظرم تاثیر جامعه تا حدی کمی بر ریاکاری و تظاهر ایشان اثر داشته. آدمهایی به اصطلاح ابن الوقت.
    بنده که به این نتیجه رسیدم. البته تاثیر جامعه را رد نمی کنم ولی در مورد ایشان, بیشتر تصمیم خودشان است تا وضعیت کنونی.
    پاسخ:
    ممنون از نظرتون
    ولی یه نگاهی به اینترنت بیاندازید حرفهایی از نامداری در مورد چادر و واجب بودن حجاب چادری می شنوید.  فکر نکنم نامداری چندان محصول جامعه باشد..
    پاسخ:
    درسته صحبت های ایشون رو در مورد حجاب دیدم. 
    ولی اولا انسان ها در طول زمان تغییر می کنند. ایشون هم شاید تغییر عقیده داده منتها به دلیل یکسری ترس ها نتونسته این تغییرات رو بروز بده.
     دوما همونطور که گفتم مسئله به هیچ وجه مختص به شخص ایشون نیست. بلکه سیستم های هویت سازِ جامعه مشکل دارن. 
    سوما جامعه ی ما مدتیه که بیش از حد قضاوت گر شده. اون هم علیرغم تمام شعارهای روشنفکرانه. بهتره کمی به خودمون بیایم و عیب های خودمون رو هم ببینیم...
    می‌خواستم در مورد نامداری و سیستم بیمار جامعه که عمل پرورش چنین کاراکترهاست که به وبلاگ شما برخوردم و دیدم بسیار زیبا و جامع نوشتید که دیگر جایی برای نوشتن بنده در این موضوع نماند. 
  • واقعیت سوسک زده
  • قضیه سیستمی است که ریا پرور و دروغ پرور است . وقتی با بسیج فعال می توانی نمی دانم چند درصد سهمیه ی قبولی دانشگاه ازاد و کم شدن سربازی و غیره داشته باشی میروی اسما عضو بسیج میلیونی می شوی تا با دروغ سهمیه جمع کنی بدون اینکه ذره ای حتی نظام را قبول داشته باشی چه رسد به بسیجش را ...
    مسئله  دروغ و ریای سیستمی است ...
    پاسخ:
    قضیه سیستم است، جمع است، جامعه است....

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی