اینجا چراغی روشن است

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

غمگینم... مثل اینکه...(نمی دانم)

از بی هدفی و باری به هر جهت بودن خسته ام.

از با هزار شوق به سمت چیزی رفتن، سست شدن، بریدن و نفرت از آن خسته ام.

از زندگی مقطعی، کارهای مقطعی...

دلم یک بلندی می خواهد و یک درخت که بشود به آن تکیه کرد و کمی باد که به هم بزند هر چه سکون و سکوت را ...


  • .:.چراغ .:.

مسجد روستا خلوت بود، امسال خلوت تر هم شده. روزها و شبها دو صفِ نصفه نیمه از مشتی پیرزن پشت سر مردها تشکیل می شود . وقتی به شان دقت می کنی با وجودِ سادگی روستایی که یکدستشان می کند، هر کدام جذابیت ها و پیچیدگی های خاص خودشان را دارند.

جالب تر از همه برای من، زن کر و لالی است که بین آن پیرزن های از پا افتاده، جوان به حساب می آید. زیاد نمی شناسمش. می دانم چهل و خرده ای سال پیش کر و لال به دنیا آمده. صورت باریک و چشمهای گود افتاده ی معصومی دارد. انگار کلی حرف توی حدقه ی چشمهاش جمع شده که منتظر یافتن راهی اند برای سرازیر شدن. وقتی با مامان حرف می زند از بین حرکت دستهایش، که همه را خودش اختراع کرده، می شود چیزهایی فهمید. وسواس تمیزی دارد و برای همین از بچه ها، که به نظرش معدن میکروب و بیماری اند خوشش نمی آید! بچه که بودم حسابی ازش می ترسیدم و وقتی می آمد بالا سرم سعی می کردم تمیز و مودب باشم. 

دوسال پیش پدر و مادر پیرش به فاصله ی کمی از هم فوت کردند و از آن وقت تنها زندگی می کند و برای اینکه شبها نترسد و بتواند بخوابد برق ها و تلوزیون را تا صبح روشن می گذارد. عید سال قبل هم برادرش سر خریدن شیرینی عید برای او، تصادف کرد و مرد.

از دوسال قبل تا همین چندماه پیش صدای ناله های نامفهوم و غریبانه اش گاه و بیگاه مسجد را پر می کرد. کافی بود برق ها را خاموش کنند و روضه ای بخوانند. مثل طفل های مادر مرده ضجه موره می کرد. اما حالا، حالش خوب است. هر وقت می روم مسجد با حرکات دست و سر حسابی تحویلم می گیرد. هرچه باشد برزگ شده ام و بچه ای نیستم که معدن میکروب باشد.

خیلی وقتها خودم را در موقعیت او تصور می کنم. معلول و تنها در یک روستای دور که اهالی آن جز دلسوزی و ترحم، کاری برای ساکنین معلولش نمی کند. نمی دانم چه می کردم و چه حسی داشتم. تنهایی شاید برای کسی که نمی تواند بشنود و حرف بزند به نظر سخت نیاید ولی لابد برای آدمی که کلی حرف توی حدقه ی چشمهایش جمع شده سخت است... .



یک نگاهت به من آموخت که در حرف زدن
چشم ها بیشتر از حنجره ها می فهمند
کاظم بهمنی

  • .:.چراغ .:.

و ما همیشه بیش از آنکه برای خودمان جواب داشته باشیم برای دیگران جواب داریم... .

  • .:.چراغ .:.

به نظر شما نقاش شدن یا نقاشی کشیدن(روی بوم مثلا) کلا چه فایده ای داره؟

جِداً

  • .:.چراغ .:.


قاصدک ها پر از اشکهای دخترکانی اند که پا برهنه، از این گوشه ی به آن گوشه می دوند در پی خرابه ای امن

قاصدک ها پر از  لالایی محزونِ مادرانیست که گهواره های خالی را تاب می دهند

قاصدک ها پر از بغضهای وا نشده ی پدرانیست که خونِ گلوی کودکانشان را به آسمان می پاشند

قاصدک ها پر از صدای آدم هاییست که فریاد می زدند:"می میریم تا کرامت انسانی زنده بماند".

قاصدک ها  پیامبران  اندوه اند...

باد می بَرِدشان به سوی ضریح سرخ...

 



+امام علی(ع): روز انتقام از ظالم، سخت تر از روز ظلم به مظلوم است.

++ پزشک نوروژی خطاب به اوباما گفته بود: «آقای اوباما، قلب داری؟ شما را دعوت می‌کنم، یک شب، فقط یک شب با ما در [بیمارستان] شفا باشی. شاید با لباس مبدل یک نظافتچی. من مطمئنم که این، 100 درصد، تاریخ را تغییر می‌دهد. امکان ندارد که کسی قلب و قدرت داشته باشد، یک شب در شفا بماند و پس از آن برای پایان دادن به سلاخی مردم فلسطین مصمم نشود.»

بیچاره نمی داند اگر قرار بود آدم هایی مثل اوباما  تغییر کنند و تاریخ را متحول کنند امثال شمر و یزید و عمربن سعد پیش از این تاریخ را تغییر داده بودند!


  • .:.چراغ .:.