اینجا چراغی روشن است

هرگونه قضاوت و بی احترامی=بلاک

شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۳۴ ب.ظ

در اینستاگرام صفحه ی زنی را دنبال می کردم که با همسر و دو فرزندش ساکن یکی از کشورهای خارجی بود. اختلاف عقایدمان سر به فلک می کشید. اما چهره ی بشاش و شخصیت پرانرژی و مهربانش را باعث شده بود تقریبا همه کپشن هایش را بخوانم. مثل خیلی از چهره های مشهور و نامشهور، بالای صفحه اش نوشته بود: هرگونه قضاوت و بی احترامی=بلاک! 
من اما فکر می کردم حسابِ «نقد» از «قضاوت و بی احترامی» جداست! برای همین پای یکی از کپشن هایش که در آن، تعدادی از خانمهای فالوورش را «ننه قمر» و «خاله زنک» * خوانده بود، نوشتم: «می دانم این کنجکاوی ها در مورد سن و سال و زندگی تان، شما را به تنگ آورده. ولی به هر حال اینها مخاطبان صفحه شما هستند و فکر می کنم به کار بردن این الفاظ در مورد آنها درست نباشد». 
روز بعد در کمال تعجب، دیگر نتوانستم وارد صفحه اش شوم. به همین راحتی بلاک شده بودم!

این روزها جمله ی "لطفا قضاوت نکنید، قاضی فقط خداست، هرگونه قضاوت و بی احترامی=بلاک" در شبکه های اجتماعی به وفور دیده می شود. همه می خواهند دیده شوند. ویترینی از اعمال و افکار و عقایدشان ارائه دهند و در عین حال فقط و فقط تحسین و تایید دیگران را دریافت کنند!

ای کاش در ذهن مان مفهوم نقد و قضاوت و بی احترامی را یکی نکنیم! و حواس مان باشند که تحسین ها فقط ما را فربه می کنند. روز به روز سنگین تر می شویم و راه رفتن برایمان سخت تر می شود. با کوله باری از تحسین ها و تقدیرها، به تدریج انعطاف ناپذیر و سخت می شویم. و اگر یک روزی، یک جایی بفهمیم که مرتکب اشتباه شده ایم یا مسیرمان غلط بوده، تغییر مسیر برایمان سخت  می شود. لازم است گاهی اجازه بدهیم دیگران با قیچیِ نقد(که البته شاید تیغه های آن آغشته به قضاوت هم باشد) به جانِ شاخ و برگهای اضافی مان بیفتند. باید بپذیریم که اگر نقد نشویم، رشد نمی کنیم. بپذیریم که فیلمهای پربیننده عموما منتقدان بیشتری هم دارند! 
 نکته ی دیگر اینکه، اگر «قضاوت نکردن» در ذهن مان مساوی «بی تفاوتی» نسبت به همه چیز و همه کس باشد؛ به تدریج جامعه مان تبدیل به جامعه ای با مردمان متعصب و خشک مغز خواهد شد! مردمانی که تاب و تحمل هیچ عقیده مخالفی را ندارند. و در این میان ممکن است بی آنکه متوجه باشیم، باعث بشویم که حقیقت برای همیشه گم شود. 

* دقت کرده اید بسیاری از اصطلاحات توهین آمیز در فرهنگ ما مونث اند؟ خاله زنک، ننه قمر، عجوزه، ضعیفه و... . البته این موضوع مختص فرهنگ ما نیست. و قبل از من، سالها پیش فمنیست ها به این موضوع اشاره کرده اند. منتهی می خواستم بگویم بیایید قبل از آنکه فمنیست های دلسوزِ رادیکال و لیبرال با شعارهای دهان پر کن، برای نجات زنانِ ایرانی از چنگِ تبعیض جنسیتی همه تریبون ها را اشغال کنند و افکار عمومی را به دست بگیرند، خودمان شروع به اصلاح این موارد کنیم!

  • .:.چراغ .:.

نظرات  (۷)

دنبال شدید√
پاسخ:
تشکر
  • ...:: بخاری ::...
  • وای ک خیلی خوب بود.

    پاسخ:
    سپاس :)
    سلام
    دقیقا خلاف توصیه های دینی ما. دستور به امر به معروف و نهی از منکر یا المومن مرآة المومن یا اون روایاتی که تعریف و تمجید رو مثل خنجر برهنه در برابر انسان معرفی می کنند یا اونجایی که میفرمایند محبوب ترین برادرانم کسی هست که عیوب من رو بهم هدیه کنه و ... .
    ما و شما که خوب میدونیم این روحیه برخاسته از اومانیسم غربی هست و خصلت انسان های خود محوری که غرب میخواد بسازه.

    در مورد اون قسمت قرمز هم عرض کنیم که اولا اینهایی که گفتید نصفش رو همین فمنیسم ها ساختند! مگر "امل" و "خاله زنک" و "ننه قمر" و ... رو معمولا چه کسانی و بر علیه چه گروهی این روزها استفاده می کنند؟
    نکته ی بعد این که اینایی که گفتید که زیاد بد و بیراه نبود! و نکته ی بعدتر اینکه اگر فحش و بد و بیراه ها مونث باشه که بندگان خدا مردها این همه تو کوچه خیابون دعواشون میشه چطور میخوان به هم فحش بدن!!!؟ حالا جاش نیست که بگیم ولی اصل فحش ها برای مرداست!! البته اگر پای ناموس همدیگه رو وسط نکشن!
    پاسخ:
    سلام علیکم
    واقعا اون حدیث مربوط به خنجر برهنه عینِ حقیقته... این تحسین ها حقیقتِ انسان رو ذبح می کنن(چقدر شعاری شد).
    نه اینها رو فمنسیت ها نساختن، ولی درسته که فمنیست نماها معمولا خودشونم از اینها استفاده می کنن و بعد فکر می کنن خیلی فمنیست هستن!
    اینها از قبل شکل گرفته اما دیده نمی شده و حالا توی بررسی های جنسیتیِ زبان دیده میشه.

    :) خب معمولا فحش هایی که آقایون نثار هم می کنن ناموسیه متاسفانه! و اگر ناموسی نباشه، بار جنسیتی نداره و برای هر دو قشر به کار می ره.(معمولا)
    این کلماتی هم که بنده اشاره کردم، فحش نیستن. عبارات تحقیرآمیزی هستند که توی داستان ها و فیلم ها و... به کار برده میشن و از این جهت محل بحثن


    جانا سخن از زبان ما می گویی

    الان همین آدم که این الفاظو به کار برده اگه پاش بیفته اونقدر از فمنیستی دم میزنه!و نمیدونه که اینکار اونم توهینو بی احترامی میشه

    "نکته ی دیگر اینکه، اگر «قضاوت نکردن» در ذهن مان مساوی «بی تفاوتی» نسبت به همه چیز و همه کس باشد؛ به تدریج جامعه مان تبدیل به جامعه ای با مردمان متعصب و خشک مغز خواهد شد! مردمانی که تاب و تحمل هیچ عقیده مخالفی را ندارند. و در این میان ممکن است بی آنکه متوجه باشیم، باعث بشویم که حقیقت برای همیشه گم شود. "
    خب اون کسایی که این وضعو راه انداختند دقیقا هدفشون این بوده و فک کنم رسیدن بهش!
    پاسخ:
    دقیقا همینطوره. تو کامنت بالایی گفتم اینها فمنیست نما هستن!

    خواستید کانال تسنیم را هم از وبلاگمان پیگیر شوید
    پاسخ:
    تشکر
    والبته اکثر شخصیت های منفی مردند
    آقا گرگه
    آقا دزده
    و از آن طرف
    خورشید خانم
    و...
    ازهمه گذشته فرمایشتون درسته
    پاسخ:
    به نکته ی خوبی اشاره کردید
    شخصیت های منفی داستان های کودکان مرد هستن...
    جای تفکر داره. ممنون
  • آناهــیــ ـــتا
  • جمله ی شما بی احترامی بوده یا قضاوت اونوقت؟؟
    بعضیا دیگه خیلی حساسن..
    پاسخ:
    جمله ی من یه تذکر ساده بود
    ایشون هم حساس بودن، هم بی احساس. چون باعث شدن من دچار شکست عاطفی بشم :دی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی